duminică, 18 noiembrie 2007

Romania cu alta viteza

Am fost azi intr-o alta Romanie. In Romania rurala. Intr-o incercare de constientizare a ceea ce sunt alegerile europene. Pliante, afise, discutii cu femei in varsta iesite de la biserica, barbati care se incalzeau la crasma cu un paharel, oameni veniti la targ si care mi-au creionat o imagine a unei Romanii cu alta viteza . In lumea asta in care informatia inca patrunde greu si deformata, ideea de unitate europeana e extrem de abstracta. Oamenii astia nu si-au depasit inca vecinatatea. Apa care le intra in case, grija fata de animalele din batatura si de recolta sunt mult mai importante decat temele europene, pe care nu le pot conceptualiza.
Mi-am pus la final multe intrebari despre eficienta campaniilor de tot felul, despre cat de utile pot fi niste pliante care costa mai mult decat painea pe care ei isi permit sa o cumpere,despre rosturile implicarii in generarea de schimbari.
Dar stau si ma intreb cum e mai bine. Sa nu facem nimic, gandindu-ne ca schimbarile nu sunt vizibile atata timp cat o sa traim noi, sau sa incercam sa facem ceva, in speranta ca atunci cand or sa se vada, ele or sa ni se datoreze si noua putin?

Mi-am amintit o melodie de-a lui Baniciu despre viata la tara. Asa o fi?

9 comentarii:

Nicu spunea...

Blazarea si ignoranta au fost ajutate, de-a lungul ultimilor 18 ani si de sperietoarea mosierilor care vor veni si le vor lua hectarul, de, pana mai ieri, unica televiziune rurala si controlata de aceeasi Iliescu si Nastase. Astfel este posibil ca muncile campului sa se faca inca, pe cate un pogon ici, unul colo, cu calul si copiii care ar trebui sa mearga la scoala. Astfel primari pesedisti care n-au facut nimic pentru comunitate ci doar au furat pentru familiile lor sa fie la al treilea sau al patrulea mandat, pe motivul (auzit de mine la un om de le tara: "stiu ca n-a facut nici un bine satului, dar n-a facut nici rau").

Oricum, felicitari sincere pentru implicare si pentru puterea de a continua!

Si ce voce tanara avea Baniciu in inregistrarea asta! :)

Gabriela Obodariu spunea...

Ieri eram oarecum pesimista pebtru ca nu mi se parea ca fac ceea ce trebuie, ca astea sunt mijloacele bune. Si inca ma mai gandesc. Azi, insa, dupa o discutie cu elevi de-ai mei, multi de la tara despre ce e de facut, sunt mult mai optimista. Si Romania rurala are doua viteze, tinerii de acolo sunt deja altceva.
Total de acord cu ce spui. MUlti vinovati exista. Da in timpu asta noi ce facem? Si eu ma includ aici.
Merci.

Nicu spunea...

Optimismul e vital in ce faceti voi. Stay like that!
Ce facem noi intre timp? Pai sa-ti spun: Unii muncim, altii pe la carciumi, prea multi emigram, iar multi dintre noi ne amagim ca schimbam look-ul conducatorilor si legiuitorilor (incluzand aici pe cei care tuna despre mosieri babelor credule) prin sisteme de vot neeficiente si neadaptate timpului romanesc. Adica, parafrazand, hai sa taiem coada catelului cate o bucatica in fiecare zi. Tot e mai bine decat nimic, nu? Aia facem noi.

Stefan Gabriel Chelaru spunea...

Io am fost in alta parte a giudetului si m-am ales cu intrebari de astea, incuietoare: cat costa pliantele astea? Da' Jiji candideaza? Pe oamenii de la tzara ii doare fix in kur de chestiile astea cu alegeri, implicare, constientizare a importantei votului si altele. Asa ca, sa am pardon, mai avem mult de munca pana scoatem din mocrila natia!

Gabriela Obodariu spunea...

@Nicu
I agree. Dar eu tot sunt optimista ca uite, unii se informeaza, le pasa, merg la vot. NU? Tot e ceva. Si ma bucur ca Base de exemplu a promis solemn celor de la Pro Democratia ca daca referendumul nu e validat, va promulga varianta lor. DEci cu sistemul de vot mai e totusi o speranta, nu? Poate incepem si noi schimbarea de undeva.
@blogdevrancea
Cam devreme cu dezamagirea :) N-o sa reusesti sa faci niciodata nimic daca astepti ca ceea ce faci sa se vada imediat. Si pe urma esti sigur ca ce ai facut tu a fost foarte bine?
Oamenii de la tara cum le zici tu n-or fi ei informati la niveul la care ne asteptam, dar nici noi astia care am putea sa-i ajutam nu ne-am dat de ceasul mortii s-o facem. Si pe urma nici noua nu ne prea pasa de alegeri, nu? Nici noi nu ne ducem cu inima impacata la vot ca o sa-l alegem pe cel mai bun. Si atunci de ce te astepti ca la ei sa fie altfel?

Nicu Panaitescu spunea...

Aha, adicatelea de-aia nu votezi tu la referendum... Ca sa nu se valideze si sa treaca al vostru!

Istoria va scrie asa: "APD, in cardasie cu guvernul corupt al Tariceanului, a repurtat o victorie iluzorie asupra Basescului si proiectului lui mult mai potrivit acelor vremuri tulburi. Dar a fost doar o batalie. Calit in luptele cu adversari de toate culorile si calibrele, Basescu a castigat pana la urma razboiul, ceeace e mult mai important."

Ca daca produceati si voi un proiect bun, va durea! Ei bine, am sa fac cumva sa bag doua buletine in urna. Cel putin! Sau mai bine inchiriez un autobuz electoral, ceva... :))

Gabriela Obodariu spunea...

He, he! Geaba, tot noi invingem, ca suntem mai multi! Si ai grija la autobuzele alea, ca suntem cu ochii pe tine! :)

Stefan Gabriel Chelaru spunea...

@mesaj, de unde si pana unde dezamagire? Am zis eu asa ceva? Ceea ce am zis e ca mai avem mult de munca, ceea ce inseamna ca sunt dispus la munca asta si ca sunt constient ca rezultatele nu se vor vedea imediat. Dar se vor vedea. Insa sunt realist: va dura mult pana se va schimba mentalitatea. Cat despre calitatea muncii facute acolo, nu cred ca exista vreun instrument de masurare a eficientei unui asemenea demers, mai ales ca este unul voluntar si care implica mentalitati. Da, ii numesc "oamenii de la tara" pentru ca sunt de la tara, nu in sensul peiorativ al cuvantului (nu uita ca si eu sunt de la tara!) si nicidecum in sensul de "inapoiati", eventual; i-am numit asa pentru ca acolo locuiesc, asa cum noi suntem de la oras, pentru ca aici locuim, nu pentru ca toti suntem niste ladies and gentelmen. Ceea ce astept in schimb de la oamenii de la tara e dorinta de a se informa, ori fara dorinta asta, daca nu exista, putem sta noi in cap.

Gabriela Obodariu spunea...

Gata, m-ai convins. Good speech! :)